Dobrodružství na cestách

Za medvědem a dobrodružstvím na Velkou Fatru

Vyrážíme v 6:00 z Ostravy. Je to moje první cesta na Velkou Fatru. S Marci, Renčou a Danem jízda autem svižně utíká a po 2 hodinách zastavujeme na parkovišti v Blatnici (EUR 6 na celý den). Nahazujeme na sebe vrstvy oblečení, připínáme návleky na nohy a po žluté značce procházíme první 2 km k rozcestníku „Ústie Vapennej doliny“, kde odbočíme na modrou s označením „Chodník Janka Bojmíra“.

Od této chvíle se sklon kopce začíná zvedat a stoupáme zasněženým chodníčkem stále výš a výš. Procházíme kolem skalisek a zanedlouho zastavujeme u vstupu do jeskyně Mažarná.

Nasazujeme čelovky a jdeme prozkoumávat terén a vnitřek jeskyně. Vzpomenu si na plazení v Mylné jeskyni v Polsku. Toto zde ale nehrozí. Je tu široký prostor. Občas je nutné trochu ohnout záda, ale jinak na pohodu. Objevujeme několik netopýrů a na konci jeskyně jezírko.

Dan nás upozorní, že jsme v pravém křídle jeskyně a že je zde ještě jedna větev vlevo. Jdeme se kouknout i tam a odměnou nám jsou nažloutlé krápníky. Tímto končíme naši speleologickou vsuvku na výletě.

Pokračujeme vzhůru do kopce. Zpočátku za pomocí řetězů a dále po chodníčku podél okraje skály. Výhledy by zde mohly být hezké. Dneska ale mlha kolem nás. Opět míříme cestičkou do lesa a teprve těsně před vrcholem Tlsté (1373 m) zpoza mraku vykukuje sluníčko a na chvíli se na nás usměje.

Z vrcholu vedou dále dvě cesty. Modrá, která se postupně stáčí do údolí a zelená, po které pokračujeme dále na Lubenou (1414 m). Zde už dále žádné stopy nevedou a Dan nám statečně prošlapává cestu sněhem a kontroluje trasu dle mapy nahrané ve sportovních hodinkách i té v mobilu.

Kde už nechodí často člověk, tam lze potkat zvířata. Na kmenu stromu lze zřetelně vidět místo, kde si medvěd brousil drápy a o chvíli později volá Dan: „Natrefil jsem na medvěda!“ Rychle s holkami spěcháme za ním. Moc mu nevěříme, oznamuje nám to příliš klidným hlasem.

Vzápětí se však přesvědčujeme, že nekecal. Ve sněhu jsou jasně vidět stopy velké šelmy, která tudy musela přejít možná pár hodin (nebo minut?) před námi. Chvíli zvažujeme, že bychom se šli za ním kouknout. To ale neprojde. Máme před sebou ještě kus cesty.

Po zelené tak dojdeme k Zadné Ostré a pokračujeme podél skalisek, které tvoří krásnou scenérii až pod Ostrou. Mlha se opět trochu rozfouká a my tak máme výhled na nejbližší kopce.

Výstup na vrchol Ostré (1247 m) mě mile překvapil. I když podle názvu jsem to mohla očekávat. Výšvih po skalnatém terénu pomocí řetězu, na jehož konci nás čekal průchod skalním oknem. Krása, jakou příroda vytvořila!

Na samotném vrcholu se potkáváme s dalšími dvěma turisty. Jsou rádi, že jsme jim cestu na Tlstou prošlapali a budou tak mít o práci méně. No, někdy se vyplatí si trochu přispat. 😉

Z Ostré scházíme vyšlapaným chodníčkem zpět do údolí k autu.

I přes předpověď počasí, která hlásila naprostou mlhu, se výlet krásně vydařil. Užili jsme si spoustu srandy a domů dorazili příjemně unavení.

Velkou Fatru jednoznačně zařazuji do svého letního turistického plánu!

Trasa:

Parkoviště:     Blatnica, Slovensko
GPS:                 48.9319367N, 18.9321772E
Délka trasy:    15,5 km (okruh)